Woutertje.reismee.nl

Up to the next...

Zo dat was dan salta...... Ik ben vanochtend op de bus gestapt naar cordoba... Waren helaas geen cama bussen meer beschikbaar (de luxe luie lamme variant zeg maar...) en dat heb ik gelijk afgeleerd...k was dus genoodzaakt met iets minder te doen en da is als volgt... Naast je zit een klein oud mannetje dat eigenlijk best wel vriendelijk is maar zodra hij slaapt al zn ledenmaten over de hele bus verspreid... En volgens mij was hij heel moe..... Want dat heeft ie best een lang gedeelte van de reis vol gehouden... Andere kant van het gangpad zat een argentijns meisje van een jaar of 18... En das de enigste argentijn tot nu toe die ik de nek wel om kan draaien... De hele godsgloeiende reis zit ze te smsen met weet ik veel wie met der geluid aan inc. Meest irritante beltoontje ooit... En dan bedoel ik ook echt om de 2,5 minuut een berichtje... Dan word ze verder nog 88 keer gebeld wat ze niet opneemt maar laat lopen om na een minuut naar zon ontzettend tyfus ingeprogrammeerd nokia muziekje te luisteren een berichtje te sturen dat ze niet op kan nemen ofzo waarna natuurlijk de sms frequentie ook nog eens omhoog gaat... Ik ben ongeveer 4 uur bezig geweest om in mn spaanse woordenboekje de woorden te vinden voor het zinnetje " als je nou nie gouw dat takkegeluid uitzet is die telefoon niet het enigste wat door de bus heen vliegt" maar achteraf is het maar goed ook dat dat niet gelukt is :) dan had ik verder nog achter me 2 kinderen van 4 jaar die nodig eens de cursus "probeer een nederlander niet 13 uur lang op zn hoofd te tikken en aan z'n stoel te hangen" moeten doen want aan mij hadden ze nog een goeie maar de volgende.... Het was gelukkig niet zon lange reis.. (maar 13 uur in de bus:p) dus dat hebben we ook weer overleefd... Maar k heb wel een gedeelte argentinie verlaten wat ik wederom altijd zal blijven onthouden. Salta was fantastisch. Ik had er niet veel over gelezen of gehoord eigenlijk voor ik naar argentinie kwam. In buenos aires en iguazu had ik al t een en ander gehoord waardoor ik al lichtelijk nieuwschierig werd maar eenmaal in salta heb ik aan een stuk door genoten... Om te beginnen het hostel. De douches moest je maar op een manier bekijken van okeeey k ben al blij dat er water uit de kraan komt.. Maar dan heb je ook bijna al het negatieve gezegt over t hostel. Het was er vrij druk.. Ongeveer 25 reizigers. Alle uithoeken van den aardbol en vol eigen verhalen van alles en nog wat. Het hostel had een zwembad met een bar er bij en elke avond was echt super tof...ik ben niet echt aan mn slaapuurtjes toe gekomen en de top avond was toch wel met wat ieren, 7 losgeslagen australiërs, 2 amerikanen en 4 ethiopiers uit israel die joods waren en ook dorst hadden waarvan er 1 spaghettie heette... K was blij dat om half 4 het bier op was in de bar :p.. Ik ben 5 dagen in salta gebleven.. Eigenlijk iets langer dan ik vooraf in gedachten had maar er was zo veel te zien... Dat ik eigenlijk wel 3 weken had kunnen blijven zonder me te vervelen. Na zondag een eerste excursie gemaakt te hebben van 13 uur en de 25 uurige busreis uit iguazu nog een beetje in de benen te hebben.. Maandag maar ff een rustigaan daagie ingeboekt en de stad in geweest voor wat musea's over de inca's en om mn reizen te boeken voor de volgende 2 dagen. De excursies waren onbeschrijfelijk mooi. Ben in die paar excursies ongeveer 1300 km door de hele streek geweest van zogoed als in bolivia tot zogoed als in chili tot een rot eind naar het zuiden. De foto's die ik online heb gezet is maar een fractie van wat ik aan foto materiaal heb, maar ik moet noueenmaal ff een berperkte selectie maken telkens.. Ik zit zelf af en toe de fotos trug te kijken en hoe mooi sommige ook zijn ze komen niet eens in de buurt van het echie...elke km heb ik genoten van de streek... K was blij dat ik met mn duitse reisgenoot was want die zei de wijze woorden: je kunt foto's maken wat je wil maar wat je ziet kun je alleen maar delen met de mensen er bijzijn en dat vond ik mooi verwoord... Van wijn proeven tot lama eten tot condors aanschouwen tot de meest fantastische uitzichten en de plaatselijke (lees gigantisch oude vervallen dorpjes) horeca.. Ik heb er nog wat foto's bij geplaatst in de map salta Verder kwam ik erachter dat de wereld af en dan toch kleiner is dan je denkt... Ik liep in t meest aftands veraf gelegen stadje cachi.. Word k op mn schouder getikt in een inca museumpje... Den oostenrijkers :) niet lang gesproken want die moesten eigenlijk bijna gelijk weer vort maar dit was toch wel heel erg toeval midden in de andes in the middle of nowhere... Al met al 5 prachtige dagen geweest die voorbij zijn gevlogen. Heb het zeer naar mn zin gehad en ben benieuwd hoe het hier in cordoba is.. K ben vanavond om 23.00 uur aangekomen en vroeg waar ik in de stad nog wat kon eten aangezien ik in de bus nou niet echt heel erg verwend ben qua voedsel (1 bolletje op 13 uur meer kon er niet af waarschijnlijk)... Ik moest gelijk aanschuiven bij de eigenaar want die ging net eten met zn familie.. Dus hostel zit denk ik wel goed hier..:) Foto's plaatsen van mn trips is trouwens nog al een gedoe... K moet dit via een app doen en die werkt nou niet evht heel best... Soms vergeet ie er een paar en vaak zet ie anderen dubbel op mn pagina... Maar aangezien het telkens een takkewerk is om dat aan te passen laat ik de dubbelen maar staan. Ik vind t trouwens leuk om de reacties te lezen! Vind t leuk om te zien wie er allemaal mee leest dus blijf t vooral doen!:) K ga mn bed opzoeken en eindelijk eens ff goed slapen :) en dan 4 dagen cordoba en omgeving ontdekken... Saludos!!

Zomaar...

Zo... Dat waren me wel een paar dagen.. Niet bijzonder veel meegemaakt maar toch wel veel.. Heb buenos aires verlaten maar niet voordat ik sochtends een duiter ontmoette in mn hostel die de avond ervoor door zn vriendin een ander hostel is uitgetrapt... Aangezien mn bus pas ging om half 8 savonds hebben we wat door de stad geslenterd beetje wauwelend over van alles en nog wat... Uitkomst: en ik citeer: frauwlein sind unmöglich :) Half 8 bus gepakt naar iguazu... En das hier heel wat anders dan lijntje 18 in nl kan ik zeggen stoel kan helemaal plat als een bed met voetensteun... Wijn. Wiskey 3 maaltijden 50 films naar keuze dekentje ... Niet verkeerd zou je zeggen... Maar een bus rit van 17 uur blijft achteraf toch best lang... Na ongeveer 4 uur geslapen te hebben werd ik wakker gamaakt voor ontbijt( slapen blijft moeilijk in een bewegend voertuig) na nog een uur of 4 was ik eindelijk in iguazu.. Das ongeveer midden in de jungle voor je gevoel en das ook wel een beetje zo :p Ingecheckt om half 2 en gelijk maar een bus geboekt naar brazilië om 2 uur... In de bus een oostenrijks koppeltje ontmoet uit t zelfde hostel met de zelfde plannen dus ook maar de braziliaanse kant van iguazu met hun "beleefd" zal ik maar zeggen... Wat een uitzicht zeg.. Savonds in het hostel een biertje gedronken met den Noostenrijkers en vroeg gaan slapen.. Was kapot na die busreis... Volgende ochtend uitgeslapen tot half 10.. Ontbeten en net toen ik klaar was met mn ontbijt kwam us oostenrijks setje tevoorschijn... Ze zouden savonds vertrekken dus moesten ze uitchecken om 10 uur en overdags naar de argentijnse zijde van de watervallen gaan. Nou was t toeval dat een of andere argentijnse mongool zich in de lugageroom (waar iedereen zn spullen tijdelijk kwijt kan achter slot en grendel) had opgesloten... Das opzich niet zon probleem aangezien hij een sleutel van die kamer had maar laat nou net het geval zijn dat hij zn sleutel afbreekt in het slot.... Heeft uiteindelijk 7 uur geduurt voor ze hem bevrijd hebben haha maar aangezien dit tijdelijk een "lugageroom unavailable" gevalletje was heb ik denoostenreikers aangeboden hun spullen bij mij in mn locker te dumpen tot ze vertrokkken... Daar waren ze zeer blij mee en uiteindelijk zijn we maar weer met zn 3en naar de argentijnse kant gegaan... Was zeer gezellig en was een mooie dag! Ik zou graag willen vertellen of uitleggen hoe de iguazu watervallen zijn maar dat kan niet... Er hing een gedicht ergens bij de watervallen over dat er geen woorden mogelijk zijn om te beschrijven hoe mooi het is.... Dat als je het alleen al probeert om uit teleggen hoe het is het een belediging zou zijn aan de watervallen.... Daar ben ik het mee eens dus ik zal er verder niks over zeggen.. Kijk mn foto's en ga er zelf eens naartoe... Ik kan er niet meer van maken... Met elk woord doe ik de schoonheid ervan tekort. Volgende dag op de bus gegaan naar salta... 25 UUR!! Vertrokken om 10 uur en vandaag aangekomen om 11 uur... Lukt nog niet eg om te wennen aan de lange busreizen... (en dat vind ik een goed teken :) maar na, moet ik zeggen, eindeloze lange prachtige landschappen.... Eindelijk aan gekomen in salta.... Prachtig plaatsje aan de voet van de andes... Na het inchecken blijk ik op een kamer te liggen met een duitser... De heledag de stad verkend met zn 2en en proberen dingen te regelen voor de komende dagen... Best goed gelukt... Heb de komende dagen een prachtig programma op de planning staan waarvan de verhalen en de foto's zeker nog hier terecht komen... Wou de foto's van iguazu nog plaatsen maar aangezien mn eerste excursie over 5enhalf uur van start gaat laat dat zich nog heel even op zich wachten.... MAAR.... Das t wachten waard :p

One night in boca

Ok.... Daar zit je dan in je hostel... Nog lichtelijk mistig van de avond ervoor, proberen toch maar een beetje te beschrijven wat je hebt meegemaakt gisteravond nou het nog vers in t geheugen ligt..... Zaterdag avond laat kreeg ik de bevestiging.. Was er al de hele week mee bezig geweest.... Proberen een kaart te scoren voor kampioens wedstrijd boca juniors.... Boca vs Banfield. Das best lastig kan k je zeggen maar uiteindelijk was het gelukt... Ik had dan wel een staanplaats in het uitvak tussen de banfield supporters maar ik had tenminste een kaart.... Iets waar vrij veel argentijnen jaloers op waren trouwens .... Moest me gister melden een eindje verderop in de straat van mn hostel waar k samen met nog enkele toeristen die net zo veel geluk hadden gehad als ik... Op een bus werd gelaaien richting boca.. Begon al goed aangezien achter mij een amerikaan kwam zitten met 2 liter flessen medicijn zoals ie t omschreef... Ik vond t toch knap dat ie 2 liter bier weg kreeg voor we arriveerden in boca want het was net geen kwartiertje rijden.... Onderweg hing ie met zn kop onderhand uit t raam "boca!!" blérend waarna de gidsen toch maar ff vriendelijk verzochten dat niet in het stadion te doen tussen de banfield supporters... Maargoed de toon werd al gezet... Aangekomen in de wijk boca, ongeveer 10 minuten lopen van het stadion... Stopt de bus voor een cafe dat een klein beetje opvalt dat ze daar voor boca zijn... Hele pand is geel blauw geverfd met vlaggetjes en boca slingers en de hele bende... En als dat nog niet duidelijk genoeg was liep er aardig wat volk rond, geheel onder gesminkt in tenue... Boca, boca, boca.... We worden de bus uit gedelegeerd met de opdracht: zo en nou gaan we eerst bier drinken voordat we naar het voetbal gaan... Dus met een man of wat uit de bus dat cafe in... Gratis bier.... Trommels feest.... De wedstrijd begint pas over 3 uur.... Na een anderhalf uur feestgedruis met boca supporters, engelsen een stel ieren een koppeltje nederlanders en een amerikaan beginnen we aan de voetreis naar t stadion... Buiten het cafe krijgt iedereen zn kaart en beginnen aan de wandeling... Na ongeveer 88 keer gecontroleerd te zijn op van alles en nog wat( we moesten letterlijk langs 8 politie baricades) eindelijk bij het stadion... Plek was op de 3e rang dus flink omhoog en k kan je zeggen voor een staantribune was t best steil. Als iemand boven aan struikelt wil je niet weten wat voor domino d day je hebt.. Plaats genomen.... Wedstrijd van de jeugd gekeken... Ondertussen komen de banfield supporters ook langzaam t stadion in en toen kreeg ik al een vermoeden.... Ik met ondertussen mn amerikaanse maat naar een afgelegen hoek op de tribune geslopen onderin bij de rand van de ring.... En ja hoor daar kwamen de spandoeken te voorschijn... Op de hekken, aan de hekken , door het hele vak.. Van boven naar beneden en van links naar rechts.... Een en al vlag en spandoek.... Mooi.... Daar hebben we geen last van.. Recht tegenoverons in het stadion zat het sfeer van van boca... Of vak.... Hele tribune zeg maar .... Het zat al bom vol toen we kwamen en tot aan het eind van de avond kwam er alleen maar gezang van de overkant.... Tegen het begin van de wedstrijd komen de spelers het veld op wanneer de boca spelers het veld op komen ontploft het stadion.... Vuurwerk confettiekanonnen..... Op zich niet zo heel raar voor een kampioens wedstrijd maar t meest indrukwekkende was het stadion.... Het hele gebouw is van beton gemaakt. Alle boca supporters begonnen te springen en de hele beton constructie begon tedansen het stadion schudde letterlijk op zn voegen. Het ging heen en weer als een schip op zee.... En dat hield niet meer op. Tot het eind van de wedstrijd sfeer zang en feest.... T was eigenlijk een kutwedstrijd met trouwens wel 3 heel mooie doelpunten maar de sfeer was ongeloofelijk.... Goed wedstrijd voorbij... Boca kampioen... En wij worden als " uitsupporters" t stadion uit gedirigeerd... Na wat zijwegen die ons scheidden van de banfield supporters lopen we door de wijk... Allemaal na praten hoe geweldig t wel nie was zon avond met ontzettend veel vuurwerk achterons wat in het stadion de lucht word in geschoten.... Komen terug bij dat cafe waar de bus voor de deur stond... Toen gebeurden ff een paar dingen heel snel.... De gidsen trekken hun shirt uit waar een boca shirt onder zit de bus blijft op slot, er worden 2 mega vlaggen de straat op gesleurd en het feest barst los... Weer bier! Weer feest! Weer trommels en vlaggen! Maar nou omdat ze kampioen zijn... Straat word afgezet het bier kan niet aangesleept worden en mensen uit de wijk komen op het feestgedruis af.... En geloof me.... Feesten kunnen ze... :). Na zon 3 uur stevig hossen duikt ineens de buschauffeur op ( waarvan ik achteraf zeker weet datik m met een boca shirt aan en een literfles bier overstraat zag rennen) met de mededeling we gaan! Dus de bus in met zn allen en trug naar waar we vandaan kwamen... En dat was hoog tijd ook kan ik je zeggen ;).... Dus daar zit je dan een beetje mistig in je hostel... Na te genieten van een topavond die ik nooit meer vergeet...

Hola...

Zo den erste paar dagen in bsas.... Bevalt goed!!! Ben de afgelopen dagen heel de stad door geslenterd... Op veel plekken geweest.... Mooie dingen gezien... Mensen ontmoet... Blablabla.... Standaard verhaal natuurlijk:) Het leuke is juist de dingen die je opvallen... Bv als je hier over de stoep loopt moet je niet vooruit kijken want dan breek je je enkels want af en toe ontbreekt er een tegeltje of zit er ineens een krater in de stoep( lees hardleers geleerd :p ). Gister een demonstratie gezien van mensen uit het onderwijs. Nou is dat op zich nie zo speciaal al weten ze dat hier iets beter aan te pakken dan in nederland(geweldig om te zien) maar het leuke is... Dan sta je op een pleintje en dan kijk je om je heen en dan zie je aan de blik van mensen die er naar kijken waar ze vandaan komen.. Heel leuk aangezien de ene nog stommer uit zn ogen keek dan de ander... Je pikte ze er zo tussen uit... Duitsers polen belgen amerikanen en jahoor de nederlander... :) en waarschijnlijk keek k net zo stom uit mn ogen want begonnen gewoon nederlands tegen me kaar te lullen.. Was een koppeltje voor 8 maanden op reis in heel zuid amerika... Wat gegeten... Was gezellig... Wat ook opvalt is dat de wat duurdere tentjes t arrogantste personeel hebben... Natuurlijk is de keus dan gou gemaakt maar tis nie altijd duidelijk voor je wat besteld hebt... Word wel steeds minder maar t komt nog voor... Ik kan inmiddels wel wat dingen in t spaans bestellen en zo maar bij t arrogante"van wat mot jij hier op t terras eigenlijk" volk.. Is t natuurlijk leuk om de boeren lul uit te hangen... In t nederlands bestellen en dan 3 keer trug sturen omdat ze niet met t goeie aan komen... Heerlijk :) ( wel bewust dat ze dan waarschijnlijk in mn cerveza spugen maar daar probeer ik nie aan te denken ahahah) Woensdag avond wezen eten met een belg uit t hostel waar ik zit.. Zijn we naar een pleintje geweest met allemaal terrasjes.. Uit het niets komen ineens wat gasten met een microfoontje gitaar en trekzak aanwaaien met in t kielzog 2 mensen in tenue die op de ingezette muziek de tango gaan dansen... Natuurlijk is dit vrij standaard hier en komen ze achteraf nog schooien om een paar pesos maar toch leuk om te zien... Ook leuk om te zien is dat veel argentijnen hier op terrasje en in eettentjes heineken bestellen.... Das best een stom gezicht eigenlijk... Bestel dan amstel :p verder laatste dingetjes die ik nog miste aangeschaft.. Telefoonkaart..., stekker schriftjes blabla nuttige dingetjes die k nog nie had.. Vandaag ook mn 2e les spaans gehad... Al met al het gaat lekker!... Begin aardig wat te aclimatiseren en begin ook wat te wennen dat de tijd hier wat langzamer gaat..... Het woordje haast kennen ze hier niet geloof ik... Duurt allemaal net iets langer dan nodig is maar dat is op zich geen probleem... In het begin ff irritant... Maar zodra je er het door hebt is het geen probleem meer... Geef ze trouwens eens ongelijk.... Europeanen zijn eigenlijk maar een stelletje stresskippen als je t zo bekijkt :) Goed verder ff niks te mekkerren... Eens kijken wat de komende dagen brengen!! Saludos!

Yeeehaaaahhh

Zo daar zijn we dan.. Zal ff een kort verhaaltje worden maar moet nog best veel regelen vandaag duss.. :) Maandagochtend thuis weg gereden uit varik rond kwart over 7 ... Na genoeg precies op tijd op schiphol waarna het 16 uur niet roken begon. Vliegtuig vertrok iets te laat... Excuus van den pilotenman dat ze der in de verkeerstoren een bende van maakte... Maar we zouden wind mee hebben dus toch nog voor op schema landen... Nou was ik de piloot toen al zat want of je nou 14 uur of 13.55 uur in zon kist zit. T blijft hoerig... Maar dat terzijde.... Oordopjes maar tevoorschijn getoverd en maar ff een paar afleveringetjes big bang theory gaan kijken... Probeer je ff later je tv schermpje uit blijkt dat ding een storing te hebben "sorry meneer"... Ofwel thx rick want zonder jouw filmpjesopmnipadgedonder was k denk ik de mastworp maar s uitgaan proberen:) ergens boven brazilie kregen ze da ding trouwens nog net aan de praat dus kon k nog net ff een filmpje mee pakken. Geland rond 20.10 plaatselijke tijd... Bus geregeld naar het hotel... En ook maar op die bus gestapt.. Kom je aan op lokatie rond 23.00 uur alles pot dicht... Geen bel geen telefoon nr op de deur... Mooi kut dus.. Na ff stevig op de deur bonken toch maar s even nagaan denken wat nou te doen... Dacht immers dat k alles goed voor mekaar had.. Maar gelukkig toen k. Net een taxi wou pakken werd er open gedaan.. Bleek dat t nog al een eindje lopen was van receptie naar de voordeur en dat dus ook t kloppen wat moeilijk hoorbaar was... Boeide me eigenlijk nie... Ik was er tenminste.. Eigenaar is een super aardige belgische vrouw dus kon gelijk met nederlands terecht. Was wel prettig want na zon lange reis stond mn verstand zelfs onder nul.. Gezien je in een vliegtuig nog slechter te eten krijgt dan bij de burgerking barste k natuurlijk van de honger dus nog ff wat gegeten en gedronken in een tentje vlak naast t hostel maar is in coma gevallen. Ik was KAPOT.. Paar uur geleden wakker geworden.. Ontbeten, paar zaakjes geregeld wat mensen gesproken... Zit ik nou op een balkonnetje in een rustig straatje met wat terrasjes onder me met heerlijk weer ... Heerlijk! Zometeen maar ff rond gaan slenteren.. Heb de kaart van buenos aires maar een btje uit mn kop proberen te leren.. Heb voor vanavond al mn eerste spaanse les gepland staan... En k moet nog ff wat kleine dingetjes aanschaffen.. Dus we gaan op t gemakkie mn eerste echte dag vakantie in!!! Yeeeehaaaahhh