Woutertje.reismee.nl

Roadtrippin' !!!!

Lekker op een veranda in de zon.. Lurkend aan een lokaal gebrouwen biertje, wat ontzettend goed smaakt moet ik zeggen, denkend aan de afgelopen dagen.. Kreeg ik dan toch ineens het wonderbaarlijke idee om maar weer eens een berichtje te plaatsen... Nou heb ik ook weer voor het eerst fatsoenlijk internet sinds anderhalve week... Dus moet geen probleem zijn denk ik :) Eerst maar eens beginnen met trug denken hoe het allemaal weer begon... Lijkt wel 2 maanden geleden dat we uit bariloche weg reden.. Op weg naar calefate met zn 3en... We vertrokken op 10 januari.. De andere 2 waren op een 3 daagse hike en kwamen laat in de middag pas trug.. Dus ik de auto in ontvangst genomen en reisklaar gemaakt... Voor wat proviant gezorgd...... Toen ze trug kwamen de andere 2 in de auto gelaaien en op pad gegaan. Eerste stop el bolson. Zon 130 km zuid van bariloche. Stadje midden in de bergen met ontzettend veel lokale bier fabriekjes en chocolade winkeltjes en dus reden genoeg om daar de volgende dag maar een daagie te blijven hangen... Heerlijk weer en geen as was werkelijk een opluchting en na een rustige ochtend een middag zwemmen in een meer onderaan een kleine gletser savonds de lokale horeca gelegenheden maar eens bezocht.. Niet te gek natuurlijk.. Volgende dag ging immers de grote etappe van start. El bolson naar chili..... Sochtends vroeg om stipt 7 uur weggescheurd uit het stadje om er natuurlijk 2 uur later achter te komen dat er wel heel weinig benzine stations zijn langs de weg... Na voor mijn gevoel een eeuwigheid op het benzine lampje te hebben getuurd eindelijk in esquell.. Laatste argentijnse stad voor de grens en de tank vol gegooid en wat te eten gekocht hier en een thermofles voor mn maté.. De auto richting chili gestuurd en zon 30 km voor de grens was het einde asfalt.. Grote brede weg met mega keiën en kiezels.... Ofwel perfect decor om mn eigen dakar rally te rijden :p Nou was het ook wel handig om een een rally auto te hebben op dit parcour maar we moesten het nou eenmaal doen met een of andere laffe VW passat varriant... Dus al slippend en hobbelend naar de grens waar we gelijk ons voedsel konden inleveren want dat mocht chili natuurlijk niet in.... Gelukkig mn mate wel :) maar het hele autotje en alles aan tassen en bende gecontroleerd voor we verder mochten maar dan toch na 2 uur gezeur aan de grens chili in.... Gelijk aangekomen In het dorpje futeleufu en gelijk maar doorgereden het land in.. Natuurlijk alles hier ook off road maar nu midden in de andes en dat zou de komende vele kilometers niet meer veranderen.... Na elke bocht en elke volgende vallei... De auto uit om fotos te maken en gewoon te gapen naar de rauwe prachtige ongerepte natuur..... Van meren in de bergen die met sneeuwbedekte toppen overal bovenuit toornen, waarvan de hellingen begroeid zijn met een oerwoud terwijl de temperatuur dik 30 graden is waardoor het een uitkomst is om af en dan gewoon in het ijskoude maar kraakhelder blauw water waar menig lux vakantieoord jaloers op zou zijn te springen.. Zoveel diversiteit schoonheid en rust en weinig tourisme en gek genoeg het offroad rijden door dit vrij onbekend stuk chili..... Wat een fantastisch gevoel geeft dat zeg!!! Savonds na eideloze km door de woesternij gereden te hebben, 44 miljoen fotos te hebben gemaakt en met open mond in de rondte gestaard te hebben aan gekomen in een vissersdorpje genaamd puyuhuapi... De 20 kilometer voordat je daar aankomt lijkt regelrecht uit jurassic park... Je verwacht elk moment een of andere dinosaurus op je bumper te scheppen :) een hostel gevonden en kunnen betalen met argentijnse pesos. Natuurlijk nog geen ATM gezien in 400 km chili dus dat was een uitkomst. Volgende dag verder gegaan door een hus natuurparken... Het een nog mooier dan de ander... In eentje na een korte hike van een half uur bij een ijskoud meertje aangekomen. Donkergroen bedekte bergen om je heen en wat flarden van wolken rondom de toppen van de 2 hoogste bergen vlak naast elkaar.. Opeens hoor je een gigantisch gedonder, zie je een blok ijs ter grote van een voetbalveld naar beneden vallen die op een of andere manier de bewolking verjaagd en een gletser onthuld die op grote hoogte tussen de 2 bergen lijkt te hangen... Zonder een woord te zeggen gewoon ruim een half uur naar kunnen staren voor we verder reden.... Later die dag gestopt bij een andere hike naar een gletser ruim 600 meter hoger... Kost je wel ruim 5 km lopen door een bos wat regelrecht uit een sprookje lijkt te komen. Zo dicht dat je nog geen 10 meter kan kijken.. Overal gordijnen van mos en begroeing met af en toe een straal zonlicht om de boel schitterend te verlichten... Natuurlijk verdwaald... Duurde 50 minuten voor we het pad weer trug vonden.omhoog geklommen naar de gletser waar in het meer onderaan de gletser de ijsbergen rond dobberden... Na een lange prachtige dag savonds laat aangekomen in cohaique waar onze plannen drastisch veranderden.. Tess de australische zou aangekomen in el calafate 5 dagen gaan hiken in torres del paine in chili. Maar aangezien dat tegenwoordig grotendeels bestaat uit verbrande boomstronkjes veroorzaakt door een of andere israelische lul die zn toilet papier met windkracht 11 in de fik stak... En wat de eigenaar in het hostel in cohaique vertelde over een andere route richting het zuiden veranderde onze oorspronkelijke plannen gigantisch... Na uren dingen uitgezocht te hebben gediscussieerd over wat nou te doen... Een plan gemaakt en daar hebben we geen moment spijt van gekregen.. We zijn in plaats van bedoeld vanuit cohaique terug te keren naar argentinie verder de woesternij in getrokken.. De auto iets langer gehuurd en wat dingen gepland voor later in de trip gecanceld... De beste beslissing ooit!!!!! Het verlengde onze chili trip met 3 dagen en het heeft ons op plaatsen gebracht die ongekend mooi uniek en speciaal waren.... Van tortel.... Een dorp op houten palen in een baai van de stille oceaan met uitzicht op bergen overal zoals in de valantiebrochures van thailand tot prachtige gletsers.. Hostels midden in een oerwoud met geen levende ziel in de 50 km wijde woeste omtrek met electriciteit opgewekt uit de aangrenzende beek maar geen enkel apparaat op verlichting na wat electriciteit nodig zou hebben... Meren met eilanden waar je onder kan varen... Zwemmen in wilde rivieren..... En ongekende schoonheid overal.... De carretera austral is pas zon 10 jaar klaar... Hiervoor kon je alleen maar per vliegtuig of boot op bepaalde plaatsen komen maar de weg heeft een ongekend prachtig stuk wereld mogelijk gemaakt waar nog haast geen bekendheid of tourisme aan heeft kunnen ruiken... Na dit alles op de ongekende offroad wegen eindelijk naar el chalten in argentine gegaan...bij mount fitz roy... 3 nachten gebleven en daar een hike gemaakt van 8 en half uur en 30 km de bergen in naar gigantische gletsers en meren... En een rustdag ingelast na deze prachtige maar zware dagen... Heerlijk met een voorraad koude flessen bier in het gras liggen in een overheerlijk zonnetje terwijl er een braziliaan de hele middag op zn gitaar speelt en wat in de rondte zingt wat ontzettend goed klonk.... De dag eindigend met onbeperkt pizza snaaien voor 9 euro :). Heel niet vervelend :p Na 2515 km waarvan ongeveer 1900 ofroad... (maar 1 lekke band, niet slecht :p) eindelijk aangekomen vandaag in el calafate.. Morgen nog een laatste tour dag gepland naar de porito moreno gletser en dan in 2 dagen in volle vaart trug naar bariloche om onze auto nog enigzins optijd in te leveren... Toch lekker om zo in t avond zonnetje met reggea achtergrondmuziek en een goed glas bier dit op te schrijven en trug te denken aan de laatste dagen... Een schitterende road trip !!! Nog 3 dagen te gaan maar het kan nou al niet meer kapot!!! Over 3 dagen helaas alweer in bariloche... Waar mn reis verder gaat al heb ik nog geen flauw idee waar naartoe :p zo veel te doen en te zien... Genieten!!